30.8.2012

Marjoja ja maskaraa

Olen seurannut Noora Shinglerin blogia Kemikaalicocktail jo aika pitkään. Nooran sanoin: "Blogissani keskitytään lisäaineettomaan, terveelliseen ja tyylikkääseen elämäntyyliin."  Kun hän viime vuonna julkaisi kirjan "Marjoja ja maskaraa" lainasin tuon opuksen kirjastosta. Ja luettuani ostin itselleni, sillä halusin kirjan omaan kirjahyllyyni muistuttamaan näistä asioista. Nyt luin kirjan läpi toistamiseen ja varmaan kertaan taas jonkin ajan kuluttua.



Noora kirjoittaa kirjassaan ruoka- ja kosmetiikkakemikaaleista. Siitä kuinka monille kemikaaleille altistumme päivittäin ja miten tuota määrää voisi pienentää. Samat asiat huolestuttavat minuakin. Olemme ehkä ensimmäinen sukupolvi joka altistuu kemikaaleille tässä määrin. Ja vaikka yksittäiset kemikaalit eivät vaarallisia olisikaan, niin entäs sitten ne monet yhdistelmät, joiden tutkiminen on käytännössä mahdotonta.


Vaikka kemikaaliton elämä taitaa olla mahdottomuus, niin omilla valinnoilla voi kuitenkin vaikuttaa niiden määrään. Mulla näitä valintoja on ollut lisätä luomuraaka-aineiden käyttöä ja valmistaa ruoka pääasiassa itse. Myös pesuaineissa olen pikkuhiljaa siirtynyt ekologisempaan suuntaan. Paljon olisi mahdollista vielä tehdä, mutta pienet askeleet sopivat mulle. Esim. luonnonkosmetiikkaan en ole tutustunut vielä lainkaan...

Suosittelen lukemaan kyseisen kirjan. Kirja on kirjoitettu rennolla otteella ja sujuvalla kielellä, joten sen lukaisee läpi parissa illassa. Herättää varmasti jotain ajatuksia ja ehkä jopa halua muuttaa jotain omassa ympäristössäsi :)

Ilahduin kun kuulin, että Noora on tulossa parin viikon kuluttua tänne pitämään luentoa ja ehdottomasti aion sinne kuuntelemaan. Ehkä palaan aiheeseen täälläkin...

3 kommenttia:

  1. Tää on niin huippu kirja! Mä olen itse noin kuukauden päivät käyttänyt vaan luonnon-/luomukosmetiikkaa(pois lukien ripsari, sitä kun ei saa vissiin vedenkestävänä) ja mun iho ei ole ikinä ollut näin hyvässä kunnossa. Ostin Madaran ihonpuhdistusaineet ja kasvovoiteen,ne on niin ihania ja luonnollisen tuoksusia. Suosittelen kokeilemaan. Mistäköhän näkisi missä Noora noita luentojaan pitää?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä! Mä bongasin ton Nooran luennon ihan kemikaalicocktail-sivuilta...

      Poista
  2. Okei kiitos, pitääkin lukea blogia tarkemmin.

    VastaaPoista

Kiitos viestistäsi!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...