21.7.2012

Minilomalla Helsingissä

Päätimme siirtää ulkomaanmatkan ajankohtaa myöhemmäksi ja suunnistimmekin Helsinkiin minilomalle. Luvattoman harvoin tulee käytyä siellä päin. Omalla kohdallani edellisestä kerrasta taitaa olla jo neljä vuotta!!

Säätiedotuksia katsottiin tarkkaan ja kun luvattiin muutamaa poutapäivää peräkkäin niin lähdettiin matkaan. Kulkupeliksi valikoitui juna. Lapsille se on elämys itsessään ja leikkivaunussa aika kuluu huomattavasti mukavammin kuin autossa istuen. Jäimme pois Pasilassa ja kävelimme Linnanmäelle. Reittiä ei ollut merkitty, mutta nuorisoporukoita seuraamalla löydettiin perille. Ihan ensimmäiseksi suuntasimme syömään. Linnanmäelle on avattu uusi ravintolakompleksi Kattila, jossa on kuusi erityyppistä ravintolaa. Jostain luin, että periaatteessa vaikka jokainen perheenjäsen voisi hakea ateriansa eri ravintolasta, mutta mielestäni sisustus ja pöytiintarjoilu ei kuitenkaan ohjannut siihen... Me söimme välimerellisessä Coccolassa pitsat. Aikuisten pitsa oli herkullinen, mutta lasten jauhelihapitsassa oli joku mauste, johon kumpikin pojista suhtautui epäilevästi. Niinpä ruokailuhetki oli lievästi sanottuna levoton...

Koska kuopuksen päiväuniaika oli edessä kävimme hakemassa esikoiselle minihupi rannekkeen ja lähdimme tutustumaan alueeseen. Reipas pieni mies meni laitteisiin ihan yksin. Rekkaralliin pääsin sentään mukaan :)

Pienimmäisen herättyä suuntasimme Sea Lifeen mereneläviä tutkimaan. Upeita kaloja ja mielenkiintoinen paikka. Liput kannattaa muuten ostaa etukäteen netistä, silloin saa vähän alennusta ja S-kortilla vielä vähän lisää. Muuten aikuisen lipunhinta 15,50 oli mielestäni aika korkea...

Elämysmatka jatkui raitiovaunuajelulla keskustaan. Olin varannut huoneen Marskista ja hetken lepäilyn jälkeen kävimme kaupungilla pyörähtämässä. Pojista kuitenkin huomasi, että väsymys alkoi jo painaa. Koska toinen levoton ravintolakäynti samana päivänä ei kiehtonut, kävimme hakemassa Stockmann Herkusta syötävää hotellihuoneeseen. Herkku itsessään on jo oma nähtävyytensä, niin paljon kaikkea erikoista löytyy valikoimasta. Ehkä seuraavalla kerralla ehdimme tutustua siihen paremmin, nyt riensimme vain hakemaan syötävää. Meals-tiskillä oli vaikka mitä annoksia tarjolla. Esikoinen päätyi turvalliseen muusiin ja lihapulliin. Ruoka lämmitettiin, pakattiin lämpöpussiin ja aterimetkin saatiin mukaan. Aivan loistavaa palvelua! Aikuisille ostettiin take away sushi-annokset. Herkullista!

Pienen väen keskittyessä lihapulliin ja Pikku Kakkoseen hotellihuoneessa, kävin itse pyörähtämässä keskustassa. Tykkään Helsingin tunnelmasta ja päätinkin, että syksyn aikana pitää tehdä uusi reissu vaikkapa ystävien kanssa :)

Torstaina aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta ja suuntasimme Suomenlinnaan. Siellä pojat saivat juosta vapaasti ja purkaa energiaa. Aamulla väkeä oli vielä vähän, joten puistopiknik saatiin viettää ihan rauhassa. Ihmisvirran saapuessa me olimme menossa jo toiseen suuntaan ja kohti kotia.