11.5.2012

Pyykin tuoksua

Meillä pestään vaatepyykkiä n. 3 koneellista viikossa. Siihen lisäksi sitten lakanat ja pyyhkeet tarpeen vaatiessa. Haluaisin käyttää ekologisempia pesuaineita ja luin viime syksynä mielenkiinnolla Uuden Mustan pesuainetestin tuloksia. Nuo ekologisemmat pesuaineet oli mulle ihan tuntemattomia. Kun kaupassa käy kahden lapsen kanssa, niin tuotehyllyille ei juuri pysähdytä lukemaan tuoteselosteita vaan nappaan hyllystä juurikin ne tutut ja turvalliset. Yksi tärkeä tekijä minulle on, että pesuainetta saa ihan perusmarketista. En lähde niitä erikseen mistään hakemaan ja siihenhän taitaisi se ekologisuuskin haihtua jos muutaman pesuaineen takia joutuu ajelemaan ympäri kaupunkia...

Näillä meillä pestään pyykkiä.


Ensimmäisen lapsen myötä siirryin pesuaineissa tuoksuttomiin MiniRisk aineisiin. Tuoksuttomia olin käyttänyt jo aiemminkin, sillä en sitten voi sietää tuoksuvia pyykinpesuaineita. Kuvassa näkyvä iso töttero pesuainetta on tullut jostain kaupanpäälisenä. Siinä on tuoksu, enkä käytä sitä kuin pyyhkeisiin tai lakanoihin. Uuden Mustan jutun perusteella ostin nestemmäistä Lumme-pesuainetta ja olenkin siitä ihan tykännyt. Testissä pesuaine sai kritiikkiä lötköstä pakkauksesta, mutta minua se ei ole haitannut. Sitä sai marketista, joten taidan siirtyä käyttämään sitä. Muutenkin tykkään nestemäisestä pesuaineesta enemmän..

Huuhteluaineen tarkoitus ei ole minulle koskaan oikein auennut. Jonkun pesuaineen kylkiäisenä sellainen on kuitenkin kaappiin kulkeutunut ja olen käyttänyt sitä lähinnä lakanapyykkiin...

Tahranpoistoon ehdottomasti tehokkain on ollut sappisaippua palasaippuana. Aiemmin mulla oli Taboria, mutta sappisaippua on mielestäni paljon parempaa. Lisäksi löytyy sähäkkä pinkki purkki Vanishia, jota laitan usein pienen lusikallisen tavallisen pesuaineen mukaan.

Kaapista löytyy myös pesupähkinöitä, jotka olen saanut lahjaksi. En ole vielä rohkaistunut käyttämään niitä. Jotenkin epäilen, että riittääkö niiden pesuteho. Kokeilemalla se tietysti selviäisi... Kerään rohkeutta...

Olisiko sinulla joku hyvä vinkki ekologisempaan pyykinpesuun? tai kokemuksia pesupähkinöistä? Lähteekö niillä lasten vaatteista ruoka yms. tahrat?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos viestistäsi!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...