3.4.2014

Uusia makuja

Lasten myötä omatkin ruokailutottumukset ovat menneet uusiksi. Kahden aikuisen taloudessa ruokaa laitettiin satunnaisesti ja syötiin milloin huvittaa ja mitä huvittaa. Nyt lämmin ruoka syödään sännöllisesti kaksi kertaa päivässä. Yritän tehdä monipuolista ruokaa ja opettaa lapset syömään kaikkea. Tällä hetkellä esikoinen on varsin nirso ja valikoi tarkkaan syötävänsä, kun taas kuopus syö kaiken mitä annetaan chileistä sushiin.

Koska ruuanlaiton määrä on viime vuosina moninkertaistunut, alkavat samat reseptit tulla jo korvistakin ulos. Olenkin yrittänyt ennakkoluulottomasti kokeilla uusia resepejä, välillä paremmin, välillä huonommin onnistuen. Olen löytänyt reseptejä, jotka ovat olleet kaikkien herkkua ja jääneet "listalle", mutta olen myös tehnyt  ruokaa, jota tuskin koirakaan olisi kelpuuttanut. Erästä kokeilua mies kuvaili "joulupuuroksi, joka on maustettu kalalla". Kertoo varmaan kaiken oleellisen siitä annoksesta....


Uusien reseptien myötä olen myös kokeilllut uusia raaka-aineita. Varsinkin hedelmä- ja vihannespuolella olen yrittänyt olla avoin uusille mauille ja lisätä kasvisten määrää koko perheen ruokalautasella. Perusjuurekset, hedelmät ja vihannekset toki ovat tuttuja, mutta hieman epäluuloinen olen ollut kaikkea muuta kohtaan. Nyt olen alkanut pienin askelin tutustua uusiin makuihin. Juurespuolella suosikeiksi ovat löytäneet tiensä bataatti, punajuuri ja lanttu, mutta näiden lisäksi ostoskoriin sujahtaa usein myös esimerkiksi kyssäkaalia. Enää en vierasta täysin myöskään juuriselleriä, fenkolia tai maa-artisokkaa. 

Parsakaali kuuluu kukkakaalin ohella koko perheen herkkuihin ja sitä syödäänkin viikoittain. Uusimpana kokeiluna nappasin hyllystä mukaan söpöjä ruusukaaleja. Ihastuin heti. Maku on aika voimakas, mutta jäin koukkuun. Ekalla kerralla valmistin ne Pipsan keittokirjassa olleen ohjeen mukaisesti friteerattuna, mutta viimeksi syötiin ihan höyrytettynä hunajalla, suolalla ja pippurilla maustettuna.

Hedelmäpuolella olen hurahtanut granaattiomenoihin. Sen hidas kuoriminen on lähes terapeuttista. Napsia niitä siemeniä sieltä yksitellen purkkiin. Aaah... Maustamattoman jogurtin ja myslin kanssa ihan mielettömän hyvää. Suosittelen kokeilemaan!

5 kommenttia:

  1. Ruusukaalit on ihan mun suosikkeja! :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olisiko sulla uusia ideoita miten maustaa niitä?

      Poista
    2. Niin perussettiä mun maustamiseni on kyllä ollut tähän saakka.. Mutta suola+oliiviöljy+mustapippuri+parmesanraaste vois olla kyllä kokeilemisen arvoinen!

      Poista
    3. Kiitos, kokeiluun menee. Parmesanilla on vaikea ainakaan pilata mitään :)

      Poista
    4. No silleen mäkin sen ajattelin :):)

      Poista

Kiitos viestistäsi!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...