13.11.2012

Joulupipareiden tuoksua

Pakkohan se oli sitten jo aloittaa. Tehdä ensimmäiset joulupiparit. Meillä tahtoo aina ensimmäinen taikina kulua sellaisenaan maisteluun :) Taikinan teen itse, sillä se mausteinen tuoksu kuuluu myös meidän jouluun.


Piparitaikinoitakin olen kokeillut monia, mutta alla oleva ohje on osoittautunut parhaimmaksi mun makuun. Piparit jäävät sellaisiksi vähän pehmeiksi ja melkein sulavat suuhun. Piparkakkutaloa varten teen sitten erilaisen taikinan, josta tulee kovempia pipareita. Sen ohje sitten myöhemmin kun taloa alamme väkästää...

Piparimuotit on mun heikkous. Niitä on tullut ostettua sieltä ja täältä. Mun suosikkeja ovat kaikkein pienimmät muotit, joilla tulee sellaisia suupala-pipareita. Pieniä ja sieviä ottaa ohimennen suuhunsa.


Piparkakut (n. 4 pellillistä)

1 dl siirappia
1 tl kanelia
½ tl maustepippuria
½ tl inkivääriä
½ tl neilikkaa
2 ½ dl sokeria
200 g voita
1 muna
1 dl kermaa (maitokin käy)
1 ½ tl soodaa
8 dl jauhoja

Mittaa kattilaan siirappi ja mausteet. Sekoita ja lämmitä kunnes siirappi notkistuu. Anna jäähtyä.
Vatkaa sokeri ja voi vaahdoksi. Lisää muna. Kaada jäähtynyt siirappiseos, jauhoihin sekoitettu sooda ja kerma voivaahtoon. Mulla on aina tainnut olla kerman tilalla maitoa, kun kermaa ei kaapista normaalisti löydy. Sekoita nopesti. Anna taikinan jähmettyä jääkaapissa yön yli.

Kauli levyksi, taikina vaatii runsaasti vehnäjauhoja alleen. 

Paista piparit 200 C 5 minuuttia. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos viestistäsi!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...