16.6.2015

Omalla autolla Legolandiin

Aika moni meidän tuttavapiiristä suunnittelee tälle tai ensi kesälle matkaa Legolandiin. Eikä ihme, sillä kaikilla on juuri siinä iässä olevia lapsia, että legot ja huvipuistot ovat parhainta ajanvietettä mitä ajatella voi.  Meidän matka tehtiin siis omalla autolla kotipihalta Legolandiin ja takaisin. Halusimme Legolandin lisäksi nähdä Tanskaa muutenkin, joten varasimme matkaa suunniteltaessa vain menolipun ja majoitukset muutamalle ensimmäiselle päivälle. Suunnitelmat ja aikataulut tarkentuivat sitten loman kuluessa ja lopulta olimme reissussa kuusi päivää. Ajattelin nyt ensin kirjoitella meidän matkasta muuten ja keskittyä itse Legolandiin kokonaan omassa postauksessaan.

Me lähdimme lauantai-iltana Turusta Vikingillä kohti Tukholmaa ja sunnuntaipäivä oli pyhitetty autossa istumiselle. Vikingin terminaali on Tukholmassa hyvässä paikassa ja siitä on helppo siirtyä moottoritielle, sillä satamasta E4 -kylttejä seuraamalla pääsee kaupungista ulos sujuvasti. Koska laiva on niin aikaisin perillä ei muita autoja ole riesaksi. Legolandiin autolla mennessä vaihtoehtoja on oikeastaan kaksi: Autoillen Malmön ja Kööpenhaminan kautta siltoja pitkin tai lautalla yli Göteborgin tai Varbergin kohdalta.  Koska automatka oli muutenkin tarpeeksi pitkä valitsimme lautan. Varasin paikan klo 16 Göteborgista lähtevään lauttaan. Tukholmasta Göteborgiin pääsee kahta kautta; E20 (488km) tai E4 tietä (470 km). Kyltit opastavat ajamaan E20 kautta, mutta itse valitsimme E4 tien. Valinta ei perustunut mihinkään erityiseen, kunhan nyt mentiin sitä kautta. Ajoaika riitti hyvin, sillä teimme matkan aikana kolme reilua pysähdystä ja silti olimme satamassa lähes kahta tuntia ennen lautan lähtöä.

Göteborgin ja Fredrikshavnin välillä liikennoi Stena Linen lautat, jonne saa netin kautta suomenkielisiltä sivuilta varattua lipun. Menomatkalla lautta oli todella piukassa, sunnuntain iltapäivävuoro vaikutti suositulta. Laivalta löytyy pari kahvilaa, ravintola, kauppa ja lapsille pieni leikkinurkkaus. Mies vinkkaa tässä kohtaa, että mm. oluet olivat tällä laivalla huomattavasti edullisempia kuin Vikingillä. Matka kesti n. 3,5 tuntia. Meillä ensimmäinen yöpyminen oli varattu Fredrikshavniin, mutta periaatteessa olisi voinut jonkun matkaa vielä ajellakin Billundia kohti.

Maanantai aamuna lähdimme heti aamupalan jälkeen ajamaan kohti Legolandia (273 km). Takapenkillä kupli jännitystä, joten matkanteko oli lievästi levotonta. Legolandista sitten tarinaa erikseen seuraavassa postauksessa. Kaksi päivää Legolandissa oli juuri sopivasti. Toisen päivän iltapäivällä huomasi lapsista, että nyt kaikki on jo katsottu ja parhaimmissa laitteissa käyty viisi kerta. Tähän loppui meidän ennalta suunniteltu ohjelma ja varaukset. Koska legohotellin wifi ei ollut yhteistyökykyinen, lähdimme ilman varauksia eteenpäin. Nelihenkiselle perheelle huoneen löytäminen ei sitten lopulta ollutkaan ihan läpihuutojuttu, mutta löydettiinhän se huone lopulta. Suunnittelemattomuus ei ole mun juttuni, joten naputtelin koko loppuloman varaukset seuraavassa hotellissa. Aah, mikä rauha, kun tietää että kaikki on valmiiksi varattuna...

Tanskan toinen kohde oli hiekkadyynit. Suuntasimme edelleen pohjoiseen kohti Løkken kaupunkia. Jo siellä pääsimme maistamaan dyynejä. Nimenomaan maistamaan, sillä tuuli oli rannikolla niin kovaa, että hiekkaa oli suut ja silmät täynnä. Näistä dyyneistäkin on pakko kirjoittaa erikseen ja näyttää setti huikaisevia maisemia. Sitten olikin aika kääntyä takaisin Fredrikshavnia, jossa yövyimme uudelleen ja lähdimme aamulautalla kohti Ruotsia.

Periaatteessa aamulautalta olisi ehtinyt ajaa illaksi Tukholman satamaan, mutta päätimme ottaa rennommin ja yövyimme vielä yhden yön Norrköpingissä. Tämä mahdollisti pari mukavaa pysähdystä matkalla. Ulricehamnissa söimme mennentullen. Mukava tammisaaren oloinen kaupunki. Lisäksi E4 tieltä kannattaa ehdottomasti poiketa Grännan kohdalla. Tuo polkkakarkkien luvattu kaupunki on kuin postikortista. Vätternin rantaviivaa seuraavaa pienempää tietä kannattaa ajella jonkin matkaa ja nousta takaisin moottoritielle eri liittymästä.

Viimeinen lomapäivä vietettiin Norrköpingin kaupungissa. Kesä saapui kaupunkiin ja mittari kohosi 25 asteeseen. Juuri sopiva päivä viettää Folkparkenissa, isossa puistossa kaupungin keskustan tuntumassa. Pelattiin minigolfia, syötiin jäätelöä, pojat riehuivat itsensä hikeen kiipeilytelineissä. Taustalla uudet ylioppilaat juhlistivat koulun päättymistä. Täydellinen lopetus lomalle.

Ajaminen Ruotsissa ja Tanskassa oli helppoa. Kyltit ohjaavat hyvin ja autoilijat ovat kohteliaita. E4 kautta ajaessa tie on suurimman osan matkasta vähintään kaksikaistainen, vain yksi pätkä on yksikaistainen, mutta siinäkin on ohituskaistoja vähän väliä. Göteborgissa ja Tukholmassa ajaminen tietty vähän hirvittivät etukäteen. Liikennemäärät suuria ja kaistoja monia rinnakkain, mutta niistäkin selvittiin tiimityöskentelyllä.

Lisäksi on pakko antaa yksi karttasovellusvinkki. Meillä ei ole navigaatoria tai tomtomeja ja pärjättiin koko reissu mainiosti ilman. Latasin iPadiin ilmaisen maps.me -sovelluksen ja siihen erikseen Ruotsin ja Tanskan kartat, nekin ilmaisia. Kartta oli todella kätevä, zoomailu sujui nopeasti ja GPS antoi tarkan sijainnin kartalla. Kartta näytti hyvin kaikki liittymät ja siihen on merkitty ravintolat, bensa-asemat ja joka parkkialueet. Sillä mentiin niin Göteborgin keskustassa kuin Tanskan pikkuteillä. Toki reissulla kuuluu ajaa pari kertaa liittymästä ohi, mutta vika ei ollut kartassa vaan kartanlukijassa. Mutta tuon karttasovelluksen avulla selvittiin niistäkin ilman perheriitoja ;)