22.5.2012

Omalla autolla Kolmårdeniin, osa 2

Kolmården sijaitsee n. 1,5 tunnin ajomatkan päässä Tukholmasta. Reitti oli varsin helppo. Meillä oli Tomtom apuna, mutta Siljan satamasta asti on opasteet E4-moottoritielle, jota pitkin Kolmårdeniin ajetaan. E4 tieltä on taas hyvä opastus perille eläintarhaan asti. Näitä pienempiä teitä ajetaan n. 35 km.

Koska laiva oli satamassa jo kuudelta ja eläintarha aukeaa vasta kymmeneltä, oli meillä todella hyvin aikaa ajella. Käytiin matkan varrella aamiaisella, kunhan ensin päästiin pois Tukhoman keskustasta. Huoltoasemia ja McDonaldseja oli matkan varrella useita. Perillä Kolmårdenissa oltiin yhdeksältä ja meillä oli hyvä tuuri, sillä saimme hotellihuoneen heti käyttöömme. Hotellilta pääsi eläintarhaan "takaoven" kautta, joten aloitettiin kierros ikäänkuin väärästä päästä. Koska olimme kaukana pääportista, oli takaosissa vielä todella hiljaista ja saimme katsella eläimiä ihan rauhassa.

Uusinta Kolmårdenissa oli köysirata, jolla pääsee ilmojen halki puolisen tuntia kestävälle Safarikierrokselle. Se oli hieno kokemus. Köysirata puikkelehti puiden lomassa ja näimme mm. karhuja, zeeproja ja kirahveja. Lapset olivat ihan innoissaan.

Eläintarhassa etäisyydet olivat aika pitkiä ja katsottavaa paljon. Käytimmekin alueen koluamiseen kaksi päivää. Ensimmäinen päivä päätettiin delffiinien showhun. Esitys oli todella hieno ja pieninkin jaksoi katsoa sen kokonaan (20min).

Toisena päivänä ajoimme auton pääparkkipaikalle ja kiersimme loput eläintarhasta. Pojat tykkäsivät kovasti kiliaitauksesta, jonne pääsivät silittämään eläimiä. Lisäksi Bamsen maailman leikkitalot ja karuselli kiehtoivat.

Kolmårdenin eläintarha on todella laajalla alueella. Porteilla onkin kärryjä, joihin voi laittaa tavarat ja kulkee niissä pieni lapsikin. Ruokapaikkoja oli useita ja niistä löytyi myös mikrot lasten ruokien lämmittämiseen. Mukavia leikkipaikkoja oli myös, mutta meillä ilmat oli sen verran vilpoiset, että kovin pitkäksi aikaa ei niissä pysähdytty. Alueen kiertää varmasti myös päivässä, mutta kahdessa päivässä ei tarvitse väsyttää itseään liikaa kerralla.